DÍZEL VAGY BENZIN?




Mostanában rengeteg ellentmondásos vélemény kering a dízelmotorokról. A Land Rover megválaszolja minden kérdését, és segít megtalálni az Ön számára ideális autót.

Ha azt kérdezi, vehet-e dízelmotoros Land Rovert, gondolja át, rendszerint hogyan használja autóját. Amennyiben minden nap ingázik, nagy távolságokat tesz meg az autópályán, esetleg lakókocsit vagy utánfutót vontat, alighanem egy dízelmotoros Land Rover jelenti a legjobb megoldást.

Ha azonban rendszerint rövidebb távolságokat tesz meg, fontoljon meg egy benzinmotoros, elektromos vagy hibrid Land Rovert. Ha jól választ, azzal pénzt takaríthat meg.

Egy új, Euro 6-os besorolású dízelmotor jó választás, ha évente több mint 19 000 kilométert tesz meg autójával: attól függően, hogy milyen jellegű utazásokra használja autóját, a dízelmotor olcsóbb és környezetbarátabb megoldást jelenthet a benzinmotornál.

Rövid utazásokra nem ideális az autó, mivel nem biztos, hogy gazdaságosan üzemeltethető. A dízel részecskeszűrő (DPF) nem éri el üzemi hőmérsékletét, így nem képes elégetni az összegyűjtött koromrészecskéket. A szűrő eldugulhat, ami teljesítménycsökkenést okozhat. További tájékoztatás a DPF szűrőkről.

A legújabb The Euro 6-os dízelmotorok minden eddiginél tisztább üzeműek. Összes motorunk teljesíti a legújabb Euro 6-os előírásokat, azaz Európa bármely országában, bármely városában használhatók. További tájékoztatás az Euro 6-os emissziós normákról.

Benzines, új dízel, elektromos vagy hibrid? Derítse ki, melyik a jó megoldás Önnek.

Dízel autómmal behajthatok egy alacsony károsanyag-kibocsátású zónába?

Minden olyan dízelautóval díjfizetés nélkül behajthat az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákba, amelyet 2015. szeptember 1. után gyártottak. Előfordulhat azonban, hogy az öregebb dízelautóknak fizetniük kell a behajtásért, sőt, akár ki is tilthatják azokat onnan.

Európa városaiban jelenleg több mint 200 alacsony károsanyag-kibocsátású zónát alakítottak ki. Eláruljuk, amit a két legfontosabbról tudnia kell:

LONDON – Azok a 2006 előtt forgalomba helyezett benzin- vagy dízelüzemű autók, amelyek teljesítik az Euro 4-es nitrogén-oxid kibocsátási normát, légszennyezési díjat (T-díj) kötelesek fizetni, ha be kívánnak hajtani Londonba. A jelenlegi dugózónába való behajtáskor ez alkalmanként 10 angol fontos kiadást jelent. 2019. április 1-én a légszennyezési díjat (T-díj) felváltotta a sokkal szigorúbb ultra alacsony károsanyag-kibocsátású zóna (ULEZ): ennek érdekében bárki, aki nem Euro 6-os dízel vagy Euro 4-es benzines autóval kíván áthajtani London egyes területein, 12,50 fontot köteles fizetni. A londoni polgármester 2020-ra ezt a zónát egészen az északi és déli körgyűrűkig kívánja kiterjeszteni.

PÁRIZS – Az 1997 előtt forgalomba helyezett autók (akár benzin-, akár dízelmotorosak) hétköznapokon reggel 8 és este 8 óra között egyáltalán nem hajthatnak be a belvárosba. Az újabb járműveket károsanyag-kibocsátásuktól függően hat kategóriába sorolják be. Ezeket eltérő színű matricák jelzik, amelyekkel behajthatnak a városba. Minél csekélyebb egy autó károsanyag-kibocsátása, annál több előnyt élvezhet az autóvezető, például jobb parkolóhelyekhez férhet hozzá.

További brit nagyvárosok is tervezik alacsony károsanyag-kibocsátású zónák bevezetését: a következő néhány évben várhatóan Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester és Bristol is hasonló korlátozásokat léptet életbe.

Betiltják a dízelmotoros Land Rovereket?

Több európai város - így Párizs, Madrid, Róma és Athén - vezetése is tervbe vette, hogy 2025-től teljesen betiltják a dízelmotoros személy- és haszonjárműveket.

Egy német bíróság precedens értékű döntést hozott, amikor engedélyezte Düsseldorf és Stuttgart vezetésének, hogy a legsúlyosabban szennyező járműveket anélkül kitiltsák a városból, hogy ezt egyeztetnék a szövetségi kormányzattal.

A dízeltechnológia tehát a végét járja? Egyelőre semmiképp, de idővel kivezetik a piacról. A brit kormány például arra törekszik, hogy 2040-től betiltsa a belső égésű motorral szerelt új járművek értékesítését.

Több adót kell fizetnem dízelmotoros Land Roverem után?

Az Egyesült Királyságban a gépjárműadó (VED) mértéke az autó CO2-kibocsátásától függ. Ennek mértéke az első évben 10 fonttól (1-50g/km kibocsátású járművek esetén) évi 2000 fontig (255g/km fölötti CO2-kibocsátás) terjed. A második évtől kezdődően minden autós átalánydíjat fizet: az újonnan 40 000 fontnál alacsonyabb vételáron kínált autók után évi 140 fontot, a drágább autók után évi 310 fontot.

Az idősebb autók a korábbi adósávok szerint adóznak, azaz a 99g/km CO2-kibocsátású öreg dízelautóknak sem kell gépjárműadót (VED) fizetniük. Az új dízelmotoros autók 15%-kal kevesebb CO2-ot bocsátanak ki, mint a benzinesek.

Az Egyesült Királyságban emellett 4% dízel többletdíj növeli a cégautó-adót minden olyan autó esetében, amely nem teljesíti a 2020-tól hatályos RDE2 normát. Ez egy adósávnyi ugrást jelent a gépjárműadóban (VED.) Az RDE2 normát időben teljesítő járművek mentesülnek ezen közteher alól.

Az európai járműadó-terhek eltérőek. Németországban 95 g/km CO2-kibocsátás felett grammonként 2 euro adót kell fizetni, továbbá a motor lökettérfogatának minden 100 cm3-e után 2 eurót a benzinmotoros és 9,50 eurót a dízelmotoros autók esetében.

Franciaországban minden olyan autó után adót kell fizetni, amelynek CO2-kibocsátása meghaladja a 120 g/km-t. A 120g/km CO2-kibocsátású autókra 50 euró adót rónak ki, azokra pedig, amelyek emissziós értéke eléri vagy meghaladja a 185 g/km-t, már 10.500 eurót.

Az olaszországi gépjárműadók alapját a motor teljesítménye, valamint károsanyag-kibocsátási besorolása (Euro osztály) határozza meg. A pontos rátát az egyes régiók saját megítélésük szerint határozzák meg. 185 kW motorteljesítmény felett minden egyes plusz kilowatt után 20 euróval nő az adó - a rátát 5, 10 majd 15 év után csökkentik.

Milyen egyéb költségekre kell számítanom, ha dízel üzemű Land Rovert vásárolok?

Az új dízelmotoros autók üzemeltetésében viszonylag csekély extra kiadást jelent az autó AdBlue (dízel kipufogógáz-kezelő folyadék, DEF) tartályának rendszeres feltöltése. Az AdBlue/DEF egy olyan folyadék, amely a kipufogógázba fecskendezve csökkenti a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátást. Az AdBlue/DEF és a forró kipufogógáz találkozásakor olyan vegyi összetételű keverék jön létre, amely aztán a katalizátorban a légkör természetes alkotóelemeire: nitrogénre és vízre bontja a NOx-ot. Ez jóval környezetbarátabbá teszi a kipufogógázt.

Land Rovere automatikusan tájékoztatja, ha után kell töltenie az AdBlue-t. Amikor a DEF szintje elér egy előre meghatározott mértéket, a műszerfali kijelzőn megjelenik a feltöltésre vonatkozó üzenet. Ezt követően sárga figyelmeztető ikon kíséretében jelenik meg egy második figyelmeztetés, amely a pontos betöltendő mennyiségről is tájékoztatja. A harmadik figyelmeztetésnél a rendszer visszaszámol, hogy mekkora távolság tehető még meg a DEF-tartály kiürüléséig. Ha az AdBlue tartály kiürült, a jármű nem indítható el.

A kötelező szerviz csomagtól függően márkakereskedője akár ingyen is feltöltheti DEF/AdBlue tartályát. Ha nem rendelkezik kötelező szerviz csomaggal, márkakereskedője 29,99 font ellenében feltölti tartályát, vagy megvásárolhatja az adalékanyagot autóalkatrész-kereskedésben, és saját kezűleg is betöltheti azt autójába.

Olvassa el a Land Rover modellek AdBlue adalékolására vonatkozó tájékoztatónkat.

Mennyire szennyezőek a dízelüzemű autók?

Az új Euro 6-os besorolású dízelmotorok minden eddiginél tisztább üzeműek, köszönhetően az Euro normának. Az Európai Unió 1992 óta folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátási határértékeit, hogy azok minél kevesebb szén-monoxidot, nitrogén-oxidokat, szénhidrogéneket és koromrészecskét bocsássanak a légkörbe.

Az Euro 1-től a jelenlegi Euro 6 (EU6d) normáig folyamatosan csökkentek a határértékek. A jelenleg gyártott és értékesített autók nitrogén-oxid kibocsátása nem haladhatja meg a 0,08 g/km-t. Ugyanez az érték 2011-ben 0,18 g/km volt (56% mérséklés), 1993-ban pedig 0,97 g/km.

Minden autónkat dízel részecskeszűrővel szereljük fel, amely a koromrészecskék 99%-át felfogja. Az úgy dízelmotoros Land Rover károsanyag-kibocsátása tehát hasonló egy benzinmotoros modelléhez, ugyanakkor CO2-kibocsátása 15 százalékkal, üzemanyag-fogyasztása pedig mintegy 25 százalékkal alacsonyabb annál, azaz olcsóbban üzemeltethető. Új dízelmotoros autóink emellett behajthatnak például a Londonban 2019 áprilisától bevezetendő ultra alacsony károsanyag-kibocsátású zónába.

Mi fog történni a dízelmotoros Land Roverekkel?

A dízeltechnológia mára elérte azt a fejlettségi szintet, hogy egy modern dízelmotor mintegy 25 százalékkal takarékosabb, és mintegy 15 százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint egy benzinmotor. Így a várakozások szerint az új Euro 6-os dízelmotorok várható élettartama megegyezik a benzinmotorokéval. A Land Rover legmodernebb Euro 6-os motorjai a világ legtisztább erőforrásai közé tartoznak, teljesítik az új, szabályozott laboratóriumi, illetve valós közúti teszteket (WLTP és RDE) is.

Az új dízel- és benzinmotorok még jó ideig a leginkább költséghatékony megoldásnak bizonyulnak majd, amíg világszerte ki nem épül az elektromos töltő infrastruktúra.

A Jaguar Land Rover jövője elektromos. 2020-tól minden új Land Rover típus rendelhető villamosított hajtáslánccal.

A villamosításra irányuló terveink mellett továbbra is tökéletesítjük új dízel- és benzinmotorjainkat. Középtávon ugyanis sokak számára továbbra is a benzinmotorok, illetve az új dízelmotorok jelentik az optimális megoldást; ezek a motorok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a jövőben zökkenőmentesen állhassunk át az elektromos mobilitásra.

A hagyományos benzin-, illetve új dízelmotorok további tökéletesítésére szolgál többek között a mild hybrid (MHEV) technológia bevezetése. Az új Range Rover Evoque fedélzetén alkalmazott MHEV technológiáról itt olvashat.

Emellett a Range Rover és Range Rover Sport modellek opcióként plug-in hybrid (PHEV) hajtáslánccal is választhatók. A PHEV hajtásláncban hagyományos belső égésű motor, villanymotor és akkumulátor dolgozik együtt. A plug-in hybrid járművek (PHEV) akkumulátora külső forrásból és regeneratív fékezéssel egyaránt tölthető. A rendszer észrevétlenül hozza működésbe valamelyik vagy mindkét erőforrást, minden pillanatban optimális teljesítményt és fogyasztást biztosítva.

Érdemes dízel Land Rovert vásárolnom?

Az 'Érdemes dízel autót vásárolnom?' kérdésre úgy kaphat választ, ha átgondolja autóhasználata jellemző jellegét. Ha évente több mint 19 ezer kilométert utazik, érdemes megfontolni a dízelt. Költséghatékonyság és környezetszennyezés szempontjából egyaránt kedvezőbb megoldás lehetne, mint egy benzinmotoros autó.

Évek múlva is lesz még létjogosultsága a dízelmotoroknak? Igen. Habár a jövőnk egyértelműen elektromos, világszerte sokaknak lesz még szüksége benzinmotorra és új dízelmotorra, amíg ki nem épül az elektromos közlekedést támogató infrastruktúra.

Minden új Land Rover dízel teljesíti vagy túlszárnyalja az Euro 6-os normákat. A Jaguar Land Rover a jövőben tovább fejleszti, egyre tisztábbá teszi új dízelmotorjait.

További tájékoztatásért kattintson ide.