A plug-in hybrid elektromos gépkocsi belső égésű motorral és nagyteljesítményű villanymotorral egyaránt rendelkezik, amelyek egyidejűleg is képesek működni. A villanymotort nagykapacitású, magasfeszültségű akkumulátor táplálja; ez külső forrásból, illetve menet közben fékenergia-visszanyeréssel tölthető. A nagykapacitású akkumulátornak köszönhetően a teljesen feltöltött jármű akár 68 kilométert* képes megtenni tisztán elektromos üzemben. Ez teljesen alkalmassá teszi a leggyakoribb utazások (például ingázás vagy gyerekek iskolába vitele) megtételére.
*Az adatokat a NEDC2 Tisztán Elektromos Hatótávolság normájával összhangban számítottuk ki.
• MHEV. Az ékszíjra integrált indítómotor-generátor és akkumulátor segítségével hasznosítják a tolóüzemben felszabaduló mozgási energiát.
• HEV. Belső égésű és villanymotor kombinációja hajtja őket. Az akkumulátort a belső égésű motor és a fékenergia-visszanyerő rendszer tölti.
• PHEV. Belső égésű és villanymotor kombinációja hajtja őket. Az akkumulátor külső forrásból, illetve fékenergia-visszanyeréssel tölthető.
• BEV. Nem rendelkeznek belső égésű (benzin- vagy dízel-) motorral. Tisztán elektromos hajtás. Külső forrásból és fékenergia-visszanyeréssel tölthető.
Magas hőmérsékleten csökken a hatótávolság, mivel energiát emészt fel az akkumulátor hűtése. Az akkumulátor élettartamát legfeljebb az befolyásolhatja, ha nagyon hosszan szélsőségesen magas hőmérsékletnek tesszük ki. Ha nagyon alacsony a hőmérséklet, energiára van szükség az akkumulátor felmelegítéséhez, ezért ilyenkor is csökken a hatótávolság. Az akkumulátorok akár -40°C-on tárolhatók, ám vezetés előtt a hálózatra kell őket csatlakoztatni, és -20°C-ra melegíteni.
Az elektromos jármű (EV) akkumulátorok több ezerszer feltölthetők, minimális elhasználódással.
A BEV és PHEV akkumulátorokra általában nyolc év garancia vonatkozik. Ez jóval hosszabb, mint az autóiparban szokásos egyéb garanciák.
A plug-in hybrid járművek az elektromos járművek számos előnyével rendelkeznek, a kifinomult működéstől kezdve az alacsony üzemeltetési költségeken át a rövid utazások alkalmával megvalósítható, emissziómentes közlekedésig. Emellett a belső égésű motorok rugalmas praktikumát kínálják: az akkumulátorok feltöltése nélkül is alkalmasak hosszú utak megtételére. A belső égésű motor és a villanymotor kombinációja egyben azt is jelenti, hogy a jármű egy nagyobb lökettérfogatú belső égésű motortól megszokott teljesítményt, forgatónyomatékot és menetteljesítményeket nyújtja.
A plug-in hybrid az elektromos járművek számos előnyét biztosítja azon ügyfelek számára, akiknek a tisztán elektromos gépkocsi nem volna praktikus választás. Mivel az elektromos energia egyre nagyobb arányban származik megújuló forrásból, az elektromos járművek környezetvédelmi szempontból is kedvezőbbek a fosszilis üzemanyaggal működő társaiknál. Ezt egyre szélesebb körben ismerik fel a világ kormányai, és a legkülönfélébb módokon igyekeznek csökkenteni a vásárlási költségeket, a cégautó-adót. Ez a villanyautók szerényebb üzemeltetési költségeivel együtt sokak szemében pénzügyileg is vonzó ajánlattá teszi a plug-in hybrid gépkocsit, amely ugyanakkor szükség esetén hagyományos, belső égésű motorral szerelt járműként is működtethető.
A plug-in hybrid előnyeit leginkább azok az ügyfelek élvezhetik ki a legteljesebb mértékben, akik a megtett távolság jelentős részében a külső forrásból feltöltött akkumulátorokban tárolt energiára támaszkodhatnak. Habár a plug-in hybrid járművek képesek külső elektromos feltöltés nélkül nagyobb távolságok megtételére, amint az akkumulátorok lemerültek, a gépkocsi üzemanyag-fogyasztása egy hagyományos belső égésű motorral szerelt járművéhez lesz mérhető, annak ellenére, hogy az akkumulátorokban mindig marad egy minimális szintű töltés, amit felhasználva a rendszer képes besegíteni a belső égésű motornak, amennyiben maximális motorteljesítményre van szükség.
Az energiaforrás lehet a belső égésű motor, a plug-in hybrid akkumulátor vagy a kettő kombinációja. Ezek között a vezető is választhat, vagy a rendszer automatikusan határozza azt meg. Tisztán elektromos üzemben a maximális hatótávolság 68 km*.
*Az adatokat a NEDC2 Tisztán Elektromos Hatótávolság normájával összhangban számítottuk ki.
A hűtő vagy fűtőrendszer működtetése gyorsabban meríti az akkumulátort, és ezzel csökkenti a jármű elektromos (EV) hatótávolságát. Nagysebességű haladás esetén szintén gyorsabban merül az akkumulátor, és kisebb lesz az elektromos hatótávolság.
Alapértelmezett üzemben (párhuzamos hibrid) a vezető kétféle töltésszabályozó funkció aktiválásával optimalizálhatja az akkumulátor töltöttségi állapotát, illetve a jármű üzemanyag-fogyasztását:
• Töltésmegtartás (SAVE) funkció – az érintőképernyőről kézzel kiválasztható SAVE funkció nem engedi, hogy az akkumulátor töltöttsége egy előre meghatározott szint alá essen. Így Ön az utazás egy későbbi szakaszára tartalékolhatja a csendes, emissziómentes közlekedés lehetőségét. A jármű kizárólag akkor működteti elektromos motorját, ha az akkumulátor töltöttségi szintje a beállított, tartalékolt szint fölé emelkedik (regeneratív fékezés révén).
• Prediktív energia optimalizációs (PEO) funkció – a szolgáltatás automatikus aktiválásához elég beírni egy úti célt a navigációs rendszerbe. A PEO a kiválasztott útvonalhoz rendelt tengerszint feletti magasság adatokat figyelembe véve, intelligens módon úgy kombinálja a villanymotor és a benzinmotor vezérlését, hogy az út egészére vetítve összességében a lehető legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztást érje el.
• Váltóáramú töltés: az elektromos járművek háztartási töltőkábele a járműbe csatlakoztatható. Ennek segítségével a plug-in hybrid tölthető a garázsban, vagy akár a kocsibeállón, ha rendelkezésre áll kültéri csatlakozó aljzat. A felvett váltóáramot fedélzeti töltő alakítja át egyenárammá. A töltés időtartama országonként eltérő lehet, de ha gyorsabb töltésre van szükség, kívánságra telepíthető fali töltőegység, amiről a hagyományos háztartási csatlakozónál gyorsabban tölthető a gépkocsi.
• Regeneratív fékrendszer: az elektromos járművek képesek visszanyerni és elektromos energiává alakítani a fékezéskor felszabaduló mozgási energiát. Míg az utóbbi egy hagyományos fékrendszer esetében hővé alakulna át, ebben az esetben az akkumulátor töltésére fordítható.
A célállomási töltőpontok olyan helyszíneken találhatók, amelyet nem elsősorban töltési céllal keresünk fel. Ilyenek rendszerint bevásárló központokban, szállodákban, edzőtermekben, stb. találhatók.
Gyorstöltő pontok találhatók a benzinkutaknál vagy kifejezetten villanyautóknak épített töltőállomásokon; ezek a lehető legrövidebb idő alatt a legnagyobb töltést képesek átadni. Ezt nevezzük "átutazó töltésnek".
Plug-in hybrid járműveink alapfelszereltségként kínálják a háztartási töltőkábelt, amellyel otthoni csatlakozó aljzatról tölthetjük azokat. Ugyanakkor kényelmesebb és gyorsabb töltési megoldást jelent a fali töltőegység. Ez a berendezés ajánlott, de semmiképpen sem nélkülözhetetlen a jármű otthoni töltéséhez. A felszerelési költségek piactól és elektromos szolgáltatótól függően változnak, de a felhasználók számának növekedésével egyre inkább megfizethetővé válnak a megoldások. A fali töltőegységhez valószínűleg saját beépített töltőkábelt mellékel gyártója; vagy tartozékként megvásárolható az a "nyilvános töltőkábel", amely a fali töltőegységgel vagy nyilvános helyen található töltőponton egyaránt használható.
Az univerzális töltőkábel szintén tartozékként vásárolható meg. Ehhez különböző adapterek és csatlakozó formátumok illeszthetők, igazodva a globális szabványokhoz. Ezek a kábelek háztartási és ipari csatlakozóval egyaránt rendelkeznek; utóbbi akár 7 kW teljesítményt is képes felvenni, és ezáltal gyorsabb töltést tesz lehetővé.
Plug-in hybrid járműveinkhez minden esetben alapfelszereltségként kínáljuk a háztartási aljzatba közvetlenül csatlakoztatható töltőkábelt. A gyorsabb és kényelmesebb töltés érdekében javasoljuk, hogy ügyfeleink különálló, kifejezetten jármű töltésére szolgáló áramkörrel egészítsék ki otthonuk elektromos hálózatát, és telepítsenek egy kifejezetten töltésre szolgáló csatlakozó aljzatot, vagy fali töltőegységet. Ehhez minden esetben kérje képesítéssel rendelkező szakember segítségét!
A Land Rover minden értékesítési területén kijelölünk egy olyan preferált beszállítót, aki felméri az ügyfél otthonában vagy munkahelyén rendelkezésre álló elektromos lehetőségeket, majd az ügyfél anyagi lehetőségei és elektromos hálózatának adottságai függvényében javaslatot tesz egy töltési megoldás telepítésére, is meg is valósítja azt. Amennyiben ügyfeleink más beszállítót vesznek igénybe, azoknak garantálniuk kell a beépített berendezés kompatibilitását.
Nem feltétlenül: ez egy sor tényezőn múlik. Egyre sűrűbb a nyilvános töltőállomások hálózata, amelyek normál és gyorstöltő pontokat is kínálnak. A nagyvárosokban és a főutak mentén számos "átutazó" és "célállomás" töltőpont várja az autósokat.
A Land Rover plug-in hybrid járműveire 8 éven vagy 160 ezer kilométeren át (amelyik hamarabb bekövetkezik) érvényes, 70 százalékos állapotgarancia érvényes. A garancia feltétele a jármű rendeltetésszerű használata és karbantartása, valamint az akkumulátor rendszeres töltése.
A kilowattóra megmutatja, mennyi energiát képes tárolni az akkumulátor. Bármely adott gépkocsi esetében a nagyobb kapacitású (azaz magasabb kWh értékű) akkumulátor nagyobb hatótávolságot és/vagy jobb teljesítményt jelent. Egy adott kapacitáshoz rendelt valós hatótávolság a vezetési stílus és a környezeti körülmények függvényében változhat.
Az autógyártók a kormányzatokkal és a szolgáltatókkal együttműködve igyekeznek megoldást találni arra, hogy a növekvő számú villanyautó ne okozzon problémát a nemzeti elektromos hálózatokban.
A villanymotor energiát felhasználva hajtja előre az autót. Amikor erre a hajtóerőre már nincs szükség (pl. amikor lassítunk), a fékenergia segítségével meghajtják a villanymotort, ami elektromos áramot generál. Ezt nevezzük regeneratív fékezésnek; az így előállított elektromos áramot az akkumulátorban tárolja a rendszer. Megfelelő körülmények között a fékenergia visszanyerésével akár több mint 10 százalékkal is megnövelhető az elektromos autók hatótávolsága.
A villanymotor már álló helyzetből elindulva azonnal leadja maximális forgatónyomatékát; így lenyűgöző gázreakciót és gyorsítási időt képes biztosítani.
A nagyfeszültségű akkumulátor és az ahhoz kapcsolódó fedélzeti elektromos rendszerek elhelyezkedése miatt nem szerelhető fel elektromosan kihajtható vonóhorog. Levehető vonóhorog azonban alkalmazható. Vontatni elektromos üzemmódban (EV) is lehetséges, ám ilyenkor csökken a teljes elektromos hatótávolság.
A plug-in hybrid gépkocsik változatlan terepalkalmassággal bírnak. Sőt, bizonyos körülmények között még felül is múlják a hagyományos belső égésű hajtáslánccal szerelt modellek terepképességeit. A villanymotor által kis sebességnél biztosított extra forgatónyomaték a legkülönfélébb terephelyzetekben kifejezetten előnyt jelent. Ezen túlmenően az elektromos jármű üzemmód bizonyos Terrain Response üzemmódokban is elérhető. Terepen bekapcsolt felezővel is közlekedhet elektromos üzemmódban (EV), ám ilyenkor csökken a teljes elektromos hatótávolság.
Plug-in hybrid járműveink alapfelszereltségként defektjavító készletet kínálnak. A szokásos padló alatti rögzítési ponton nem fér el pótkerék. Ugyanakkor a Land Rover márkakereskedőknél tartozékként beszerezhető egy kerékborításból és rögzítő hevederből álló rendszer. Ennek segítségével szükség esetén biztonságosan tárolható a csomagtérben egy helytakarékos vagy teljes méretű pótkerék.
Tervezésüknél és kialakításuknál fogva összes járművünk teljesíti a legszigorúbb nemzetközi biztonsági normákat; ez a plug-in hybridekre is érvényes.