A szabályozói változások, a közegészségügyi aggályok és az emissziós vizsgálatok átláthatósága nyomán sokan kérdőjelezik meg a dízelmotorok tisztaságát, és hogy vajon érdemes-e ezek mellett dönteni.
Fontos megjegyezni, hogy a modern dízelmotorok a valaha gyártott legtisztább erőforrások közé tartoznak.
Miért kerültek a figyelem középpontjába a dízelmotorok?
A belső égésű motorok működése során keletkező bizonyos gázok légzőszervi megbetegedéseket, szmogot és rossz légminőséget okozhatnak.
Habár a dízelmotorok általában kevesebb CO2-t bocsátanak ki, mint a benzinmotorok, NOx-kibocsátásuk magasabb. Ezeket a nitrogén-oxidokat a modern dízelmotoros járművekben kipufogógáz-kezelő folyadék – más néven AdBlue®-t – és szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszer segítségével bontják nitrogénné és oxigénné. 2006 óta minden egyes dízel járművünket koromrészecske-szűrővel szereltük fel, amely kiszűri a kipufogógázban található részecskék 99%-át.
A legújabb Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő dízelmotorok SCR technológiát alkalmaznak, ezért kevesebb NOx-et és koromrészecskét bocsátanak ki, mint a szabvány bevezetését megelőzően gyártott dízelmotorok.
A nitrogén-oxidok egészségkárosító hatása miatt számos európai nagyváros különböző intézkedésekkel igyekszik csökkenteni ezek kibocsátását. Londonban például bevezették a már korábban is létező dugódíjat kiegészítő T-díjat, amellyel az idősebb dízel járműveket kívánják távol tartani bizonyos városrészektől. Az Euro 6-os dízelmotorok csekély NOx-kibocsátásuknak köszönhetően mentesülnek a T-díj megfizetése alól.
2015 szeptemberétől az EU és EEA régiókban forgalmazott összes dízelmotorunk teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma szigorú követelményeit. Ennek köszönhetően dízelmotorjaink olyan tiszta üzeműek, hogy díjfizetés nélkül hajthatnak be a szennyező járműveket bírsággal sújtó ultra alacsony károsanyag-kibocsátási zónákba.
A fenntartható közlekedés iránti felelősségvállalásunk értelmében minden eddiginél tisztább üzemű motorokat gyártunk.
A 2017 szeptemberében bevezetett WLTP (globális harmonizált könnyű gépjármű teszteljárás) olyan új laboratóriumi teszteljárás, amely a valós felhasználáshoz közelebb álló üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat mér. Az új EU6d RDE emissziós norma keretében pedig a járműveket nem csak laboratóriumban, hanem a közutakon is tesztelik: ez az úttörő megoldás még pontosabb mérési adatokat eredményez.
2015 szeptemberétől az EU és EEA régiókban forgalmazott összes dízelmotorunkat szelektív katalitikus reakció (SCR) rendszerrel szereltük fel. A technológia egy urea alapú folyadék: az AdBlue® segítségével csökkenti jelentős mértékben a jármű káros környezeti hatásait.
Az összes dízelmotorunkra felszerelt szűrőtechnológia koromrészecskék 99%-át eltávolítja a kipufogógázból.
Mi a különbség a benzin- és dízelmotorok között?
Sokakban él még a tévképzet, hogy a dízelek lassabbak, zajosabbak, sőt, költségesebben üzemeltethetők, mint a benzinmotoros járművek. A modern dízeltechnológia és a fejlett mérnöki megoldások eredményeként ma már szinte észrevehetetlen a kettő közötti különbség.
A dízelmotorok kis fordulatszámon jelentkező, nagy forgatónyomatéka ideális, ha vontatni szeretünk, mivel korábban kapcsolhatunk magasabb sebességfokozatba, illetve erőteljesen gyorsíthatunk.
A benzinmotorok nagy fordulatszámon finomabban és robbanékonyabban üzemelnek, azonban forgatónyomatékukat magasabb fordulatszámon adják le, mint a dízelmotorok.
Melyik motort válasszam?
Mielőtt bármilyen járművet vásárolna, vegye figyelembe vezetési szokásait. A dízelmotorok hosszabb utazásokon, nagyobb sebességnél takarékosabbak. Ha azonban gyakran tesz meg rövid utakat, ráadásul városban, meg-megtorpanó forgalomban, erre a felhasználásra nem biztos, hogy a dízelmotor jelenti a legjobb megoldást. A gázolaj nagyobb energiasűrűségének, valamint az eltérő égési folyamatnak köszönhetően a dízelmotorok takarékosabbak, ha évente legalább 19 000 kilométert tesz meg autójával. Ilyenkor a dízelmotor lehet a leggazdaságosabb választás.
A modern dízelmotorokat dízel koromrészecske-szűrővel (DPF) szereljük fel. Ez a szűrő összegyűjti a kipufogógázban előforduló részecskéket, amelyeket aztán nagy hőmérsékleten eléget a rendszer. Rövid használat - pl. városi közlekedés - esetén a folyamat nehezebben megy végbe. Azok tehát, akik elsősorban a városban használják autójukat, jobban járhatnak egy benzines, hybrid vagy tisztán elektromos járművel.
A dízelekre vonatkozó jogszabályok változása hogyan érinthet engem?
A városi környezetben használt dízel autókra a következő két-három éven belül várhatóan magasabb költségeket rónak ki, mint a benzines vagy alternatív üzemanyaggal hajtott járművekre.
Az új, Euro 6-os norma szerinti dízelmotorokkal szerelt járműveket azonban nem fogják ugyanolyan szigorú költségekkel sújtani, mint a régebbi, kevésbé környezetbarát dízelautókat.
2015 szeptemberétől az EU és EEA régiókban forgalmazott összes dízelmotorunk teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma követelményeit.
Eddigi eredményeink:
Egy milliárd angol font értékű beruházással létrehoztuk azt az ultramodern motorgyártó központot, ahol kisebb lökettérfogatú, kedvezőbb károsanyag-kibocsátású dízelmotorokat fejlesztünk. Ezek a fejlesztések bámulatos eredményeket hoztak. 2007 és 2015 között 32 százalékkal csökkentettük európai járműflottánk CO2-kibocsátását. Ezen túlmenően 2004 és 2016 között mérnökeink 90 százalékkal mérsékelték motorjaink NOx-kibocsátását.
Akkor mit tegyek?
Egyszerű motorválasztó felületünk segítségével személyes vezetési szokásai alapján derítheti ki, milyen motorral érdemes megvásárolnia következő autóját.